Katrin blogi

perjantaina, heinäkuuta 6

Rakkaussuhteita


Lomapäivinäni olen tavannut ystäviä. Olemme käyneet lounaalla, torikahvilla ja piknikillä. Yhtenä päivänä lounaalla ystäväni totesi, että hänellä on rakkaussuhde itseensä sekä yhteen kaupunkiin. Minä rupesin miettimään, mihin muihin asioihin kuin Lauriin minulla on rakkaussuhde.

Varmasti meillä kaikilla on jonkinlainen rakkaussuhde itseemme. Se ilmenee vähän samalla tavalla kuin rakkaussuhde kumppaniin. Jos joku puhuisi pahaa (vaikka tottakin) kumppanistamme, me suuttuisimme ja sanoisimme puhujan olevan väärässä. Samalla tavalla reagoimme, kun joku arvostelee meitä itseämme. Meillä kaikilla tuntuu olevan sokea piste siinä kohdassa, jossa on joko rakas kumppanimme tai me itse. Omia vikoja ei huomata, ja jos huomataankin, ne ovat vain niitä pieniä säröjä jotka tekevät meistä mielenkiintoisia. Usein rakkaussuhteisiin liittyy myös hemmottelu. Jos hän pitää salmiakista, ostan hänelle joskus salmiakkia. Yhtä paljon (tai rehellisesti sanoen enemmän) hemmottelen myös itseäni.

Minulla on rakkaussuhde myös asuntooni. Se oli rakkautta ensisilmäyksellä. Tiesin heti, että tämän minä haluan. Onpa pieni ja sievä, ajattelin. Kuin pieni pesä, jonka syliin on turvallista nukahtaa. Samalla pesäni on kuitenkin avoin ja valoisa. Paljon ikkunoita ja ovi suoraan ulos, ei siis rappukäytävään. Suurensuuri parveke lisäsi avoimuuden tunnetta. Tunsin itseni tervetulleeksi ensimmäisestä katselukerrasta lähtien. Tarkempi tutustuminen on vain syventänyt rakkauttani. Asunnon lisäksi olen rakastunut ympäristöön, viereiseen puistoon, merenrantaan ja huikaisevan kauniiseen lenkkipolkuuni. Tunnen, että asuntokin rakastaa minua. Me kuulumme yhteen. Myös Lauri kuuluu tähän asuntoon, ja luulen, että hänkin on luonut asunnon kanssa rakkaussuhteen.

Lisäksi minulla on erikoinen rakkaussuhde Italiaan. Rakastan Italian kauniita maisemia, sen vaihtelevuutta, sitä, miten samassa maassa voi yhdistyä merenrannat, kulttuuri ja vuoret. Rakastan italialaista ruokaa, viiniä, kahvia ja jäätelöä sekä niiden vaihtelevuutta maan eri osissa. Omalla hassulla tavallaan myös italialainen temperamentti ihastuttaa. Selvästi minulla on sokea piste myös tässä kohdassa.