Katrin blogi

keskiviikkona, marraskuuta 12

Jouluvalot

Olen antanut pimeydelle periksi ja laittanut jouluvalot ikkunaan. Ja voi kuinka kauniisti ne valaisevatkaan! Myönnän, että syysmyrskyä vasten tähdenmuotoinen jouluvalo saattaa näyttää hätiköidyltä, mutta juuri nythän niitä valoja tarvitaan kun on pimeintä.

Muiden joulukoristeiden suhteen olen asettanut itselleni rajoituksia. Muut koristeet kuin valot saa laittaa vasta joulukuussa. Joulukuuseen saa ostaa vain yhden koristeen joulua kohden, muuten hukumme koristeisiin. Muidenkin koristeiden ja kaikenlaisten jouluhärpättimien kanssa on pidettävä jonkinlainen raja. Minun koristelutyyliini sopii hyvin Tiimarin mainos: Aina voi olla joulumpaa.

Myös syömisen ja leipomisen suhteen joudun asettamaan rajoja. Jouluruokia ja herkkuja saa alkaa valmistaa ja syödä vasta joulukuussa. Tästä olen kyllä lipsunut, sillä pipareita olen jo leiponut ja syönyt. Tunnustan, että olen myös juonut glögiä.

Pienenä leikin joulua kesälläkin. Laitoin mummin ostamaan kaupasta pipareita ja kynttilöitä, sitten vedin verhot eteen, sytytin kynttilän ja mutustin hartaasti pipareita ja lauloin joululauluja. Mumminkin piti laulaa ja syödä pipareita, muutenhan joululeikkini ei olisi tuntunut aidolta. Kun olin kasvanut isoksi, mummi tunnusti, että toisinaan tympi leikkiä joulua kun ulkona verhojen takana oli mitä kaunein kesäilma.

En kuitenkaan kuulu niihin ihmisiin, joiden mielestä jouluna on ehdottomasti oltava Suomessa. Minä vietän joulua koko joulukuun, joten varsinaisen jouluaaton voin aivan hyvin olla ulkomailla, kuten viime jouluna olimme. Jouludrinkki meren rannalla tai aattouinti uima-altaalla ei sekään ole hullumpi tapa viettää joulua.