Katrin blogi

maanantaina, toukokuuta 21

Petroskoi

Helatorstain ansiosta pääsimme viettämään pitkää viikonloppua Petroskoissa joukkueella minä, Lauri, Veera, Juhani, Piri ja Mikko. Menomatka Pietariin oli seikkailu, sillä Pietarin juna oli täynnä ja jouduimme siksi tilaamaan taksin Venäjältä. Kuski oli hyvä ja matka joutui jopa odotettua nopeammin, sillä rajalla emme kuskimme ansiosta joutuneet jonottamaan lainkaan. Hän oli näet näppärästi ilmoittanut kuljettavansa suomalaisia journalisteja joilla on kiire junaan. Matkan aikana tämä näppärä pikku temppu ei tosin naurattanut yhtään, olemmehan oppineet, että venäläisten viranomaisten huiputtaminen on aina enemmän huono kuin hyvä asia.

Pietarissa Laatokan asemalla opimme, että Pietarin metroihin ei saa mennä oluttölkin kanssa. Siitä saa sakot. Myöhemmin opimme, että Pietarin metrossa ei saa myöskään valokuvata. Siitäkin saa sakot. Kaiken kaikkiaan joukkueemme selviytyi reissusta kolmella sakkolapulla.

Petroskoihin matkustimme yöjunalla, ja aamuvarhaisella olimme perillä. Heti aamiaisen jälkeen alkoi kiertoajelu bussilla. Petroskoi osoittautui kauniiksi kaupungiksi, jossa oli yllättävän paljon vanhoja kauniita rakennuksia ja ihana rantapromenadi Äänisen rannalla. Kiertoajelun jälkeen kävimme tutustumassa paikalliseen viinatehtaaseen, vaikkakin kierroksen aikana selvisi, että tehtaassa ei oikeastaan valmisteta viinaa, vaan ainoastaan lantrataan ja maustetaan Keski-Venäjältä tuleva viina. Mielenkiintoinen paikka joka tapauksessa.

Paikalliseen kulttuuriin tutustuimme vierailemalla suomalais-ugrilaisessa koulussa ja Petroskoin pedagogisessa yliopistossa. Koulussa seurasimme suomen kielen tuntia. Opettaja näytti lapsille Turun kuvaa jossa luki Helsinki, mutta siitä huolimatta lapset osasivat hienosti kertoa Helsingistä jopa sellaisia asioita, joita itsekään en olisi osannut kertoa. Yliopistolla puolestaan vararehtori esitteli meille tietokoneluokan, jonka varustelutaso oli ehkä jopa parempi kuin suomalaisissa yliopistoissa. Näimme myös yliopistomuseon. Päätimme vielä lisätä paikalliskulttuurin tuntemustamme tekemällä retken lähiöön trollibussilla. Jos Petroskoin keskusta olikin kaunis, niin lähiö oli sitäkin ankeampi.

Kahden Petroskoissa vietetyn päivän jälkeen hyppäsimme taas yöjunaan ja ajoimme takaisin Pietariin. Siellä ehdimme vielä käydä Pietari-Paavalin linnoituksessa ja Aurora-laivassa (onnistuimme siis löytämään kaksi turistukohdetta, joissa en ollut ennen käynyt) sekä veneajelulla. Sen jälkeen olikin jo aika nousta Sibelius-junaan ja lähteä kotiin.

2 Kommentit:

At 11:58 ap., Blogger Veera sanoi...

Matkanjohtaja sekä virallinen poletti- ja tulkintavastaava kiittää matkalaisia oikein loistavasta reissusta. Vastoin hetkittäisiä (joskin usein toistuneita) oletuksia pääsimme kuin pääsimmekin a) kaikki ja b) ehjänä takaisin.

Karonkkaa ja Siperian ratakokemusta odotellessa :)

matkanjohtajanne

At 1:55 ip., Anonymous Anonyymi sanoi...

Hyvä, että viihdyitte, näitte ja koitte mukavia juttuja.