Katrin blogi

tiistaina, elokuuta 11

Ärsyttävä lehtimyyjä

Minulle soitti eilen illalla maailman ärsyttävin lehtimyyjä. Sanoin heti, kun hän oli esitellyt itsensä, että en aio missään tapauksessa tilata mitään lehteä. Hän sanoi, ettei tässä olekaan kyse siitä, vaan hän tekee tutkimusta erilaisten lehtien imagoista ja toivoisi minun vastaavan muutamaan kysymykseen. No, minä tietysti vastasin, koska sinä vaiheessa luulin auttavani jotain onnetonta opiskelijaa joka jostain syystä tutkii lehtien imagoja.

Vastausteni jälkeen soittaja sanoi, että kiitoksena ajastani hän lähettäisi minulle maksutta jonkun lehden. Arvelin, että kyseessä on yksi numero, joten valitsin lehden. Sen jälkeen minulle kerrottiin, että tätä upeaa lehteä tulee minulle nyt kahdeksan kuukauden pätkä. Siinä vaiheessa epäluuloni heräsi ja sanoin uudestaan, että en siis halua tilata mitään lehteä. Soittaja vakuutteli, ettei siitä ole kyse. Tarkistin vielä, eikö tämä kahdeksan kuukauden jakso todellakaan maksa minulle yhtään mitään? Soittaja sanoi että eihän toki.

Asia kuulosti siis aivan selvältä, olinhan sanonut moneen kertaan että mitään en tilaa, ja tarkistanut vielä uudelleen, ettei tämä maksa minulle mitään. Tämän jälkeen soittaja kuitenkin sanoi, että koska hän lähettää minulle ystävän lahjana kahdeksan kuukauden lehdet, niin minäkin voisin ystävän lahjana tilata siihen päälle viiden kuukauden lehdet. Minä sanoin nyt kolmatta kertaa että en tilaa mitään, mutta että ne ilmaiset lehdet voin toki ottaa. Tähän myyjä totesikin, että se ei käy. Pitää tilata viisi kuukautta, muuten ei tätä ystävän lahjaakaan lähetetä.

Normaalisti suhtaudun puhelinmyyjiin ystävällisesti, hehän tekevät vain työtään. Tällä kertaa myyjän käytös oli kuitenkin niin asiatonta, että sanoin tiukasti mielipiteeni hänen myyntityylistään. Minulla oli mennyt paljon aikaa puheluun, jota aluksi kuvittelin tutkimukseksi. Jos minä sanon heti aluksi, että en tilaa mitään, ja toistan sen vielä kaksi kertaa uudelleen saman puhelun aikana, niin miksi ihmeessä kannattaa vielä yrittää naamioida soittonsa tutkimukseksi ja lehden myynti ystävän palvelukseksi? Kuluuhan tällaisessa paljon myyjänkin aikaa hukkaan. Todennäköisesti joka päivä saa jonkun höynäytettyä, eihän tuollaista muuten kannattaisi tehdä. Ala-arvoista toimintaa, sanon minä.