Katrin blogi

maanantaina, elokuuta 30

Maalauspuuhissa

Aitta eteni taas hurjasti, viikonlopun aikana se alkoi näyttää jo talolta. Kiinnitimme ovet ja ikkunat, jotka minä maalasin ulkopuolelta ruskeiksi. Sisäpuolelle laitamme saman värin, mutta se on sitten myöhempien aikojen urakka. Oveen kiinnitimme kahvan ja lukon. Henkisestikin aittamme alkoi siis tuntua jo valmiimmalta, kun saimme avainnippuun lisättyä aitan avaimet. Lauri rakensi lattian, ja nyt aittaamme voi ihailla kävellen siellä sisällä.

Maalausurakan jälkeen osaan antaa muutamia ”ammattilaisen” vinkkejä siitä, miten maalaamisessa voisi päästä helpommallakin. Ensinnäkin, jos haluat käyttää perinteiseen tapaan valmistettua pellavaöljymaalia, sekoita se hyvin ennen käyttöä. Sekoitettaessa väri nimittäin muuttuu täysin. Minä huomasin tämän oven puolivälissä, ja niinpä maalasin sitten uudelleen senkin osan ovesta jonka olin jo kerran maalannut. Tähän liittyen voisi antaa yleisohjeenkin: jos sinulla on käytössäsi käyttöohje, lue se, äläkä ajattele että kyllä kai minä nyt maalata osaan. Ei niitä käyttöohjeita siihen huvikseen paineta, huomasin.

Toinen hyvä vinkki on se, että älä jätä juuri maalaamiasi upeita vuorilautoja kuivumaan ulos. Yöllä voi nimittäin sataa ja sitten maalaat laudat uudelleen. Minulle tuli siis tälle viikolle jollekin illalle vuorilautojen maalausreissu, vaikka olen ne jo kerran intoa puhkuen maalannut. Mutta tekevälle sattuu, sanoo vanha kansa.